Breakbeaty z podzemí. Hardcore

20.01.2009 11:26

 

A že se něco děje, na to můžete vzít jed. Už jsme mluvili o hadrcore jako o jednom z podstatných zdrojů drum and bassové inspirace. Je ale velmi těžké definovat tento styl. Hardcore znamenal pro taneční scénu to samé co punk pro rock. Až na to, že místo kytar měli kluboví hardcoristé v rukách samplery (technologie, které se v té době objevují samozřejmě neuvěřitelně pomohly rozvoji scény, v podstatě každý mohl za pár liber skládat své tracky doma a pokoušet štěstí). Dělali s nimi neskutečné věci. Staré techno a house tracky byly nejdřívě nasamplovány a pak díky technice různě a prapodivně převrtány. Jako příklad poslouží track detroitského krále techna Carla Craiga Bug In the Bassbin z roku 1991, který obsahoval vysamplovaný bubnový break ze staré funky desky. Pro hardcore byla ale tahle deska příliš pomalá a tak ji dvakrát zrychlili , oloopovali a dostali tak perfektní breakbeatovou strukturu, něco na co dlouho čekali. (Původní britský techno hardcore ještě před objevem breakbeatů s oblilbou zrychloval americké houseové tracky až do nesnesitelných rychlostí.) Samplování funky rytmů, jak už bylo zmíněno výše, se stalo oblíbenou zábavou v junglových kruzích. Podobného zacházení se dočkaly i jiné tracky. Samozřejmě, že na různé samply byly namontovány rychlé breakbeaty a ukradené popové vokály, všechno to mělo vůni neuvěřitelné bizardnosti. Derek May, techno pionýr z Detroidu si v jednom rozhovoru postěžoval: "Lidé na parties v Anglii tancovali normálně než se tam objevil ten hardcore a to začali tancovat ten stupidní tanec." Shut Up and Dance Crew mu brzy poslali odpověď, nasamplovali jeho detroitského kolegu Carla Craiga a track nazvali Derek Went Mad (Derek se zbláznil). Pokud jsme mluvili o SUAD Crew jako o čelných představitelích ragga jungle, pak je důležité připomenout, že scéna ragga jungle a hardcore spolu úzce spolupracovala a vzájemně se ovlivňovala. Ragga jungle dalo impulz, ale hardcore svojí neuvěřitelnou tvůrčí invenčností posunovalo původní junglovou formuli dál. Dan Donely zakláda v roce 1991 Suburban Dance Recordings a ve stejném roce Liam Howlet dává dohromady The Prodigy, aniž by kdo tušil, že se z nich časem stane nejpozoruhodnější fenomén britské hudební scény 90. let. Jejich první hit Charly na původně čistě raveovém labelu XL se stává sice ještě jakoby hitem rave scény, ale je v podstatě posledním hřebíčkem do rakve umírajícího starého stylu. (Později časopis MixMag obvinil Prodigy z usmrcení rave právě tímto hitem). Liam pro tento track geniálně nasamploval animovanou kočku z varovného šotu, který nechala vláda vyrobit jako varování před automobilovými nehodami, jejichž obětmi se stávaly děti. Spojení zrychleného hlasu (samozřejmě odkaz na drogu extázi, která "udělala" rave) a tvrdých breakbeatů vyneslo tenhle track na nevídanou 3. pozici v oficiální britské hitparádě. Je značné sporné, považovat první tracky Prodigy za drum and bassové předchůdce, každopádně Liam H. se stal jedním z velmi významných experimentátorů s rytmem a tím rozhodně ovlivnil pozdější breakbeatovou horečku. Co následovalo bylo nechutné využití této raveové formule a celá hromada singlů se zrychleným vokálem, které ve vidině snadného zisku chrlily nejrůznější gramofirmy. Rave se stal komerčním zbožím a tím byl zabit. Hardcore byl ale na vzestupu. Potvdil to hit Sesame Street od Smart-E´s na Base. Na Suburban Base Records vyšly tracky Krome & Time, Austinova I Get High nebo I Feel This Way a Tell Me Why od Rachel Wallace, které ukázaly jak se dají míchat ženské vokály a tvrdá hudba. Son'z of a Loop od Danny Breakz a Far Out od Da Loop Era se staly klubovými hity. Tato scéna se stala obecně populární na začátku roku 92. Svým dílem k tomu přispěly i pirátské vysílačky, hlavně Kiss FM. Hodně podstatné věci se děly i kolem party Criminal Minds, která mixovala hip hop s tvrdým dub-reggae. Jejich EPčka Baptized By Dub a The Criminal z roku 1992 byly jedny z prvních skutečně původních junglových desek. Hardcore bylo brzy zdiskreditováno stejně jako rave. Zatímco jedna část scény se proměnila v drum and bass a nabrala tak směr k tvrdšímu a temnějšímu soundu, druhá směřovala spíše k pozitivním vibracím a k rychlejším (někdy až nesnesitelně rychlým) rytmům. Takzvaný happy hardcore, který byl u nás populární před nějakými třemi lety (z Německa přišli úděsní Scooter, z Holandska Technoheadz), se stal na ostrovech synonymem pro hudbu určenou pro mimořádně vyjeté dětské feťáky na bizardních veselých parties. Zájem o tento druh hudby se časem přenesl z Anglie do Skotska a přes Záliv do Německa a Holandska.
pozn. nejdůležitější tracky hardcoreové éry počátku 90.let Acen - Trip To The Moon Criminal Minds - Babtized by Dub EP
Zpět